برنامه های هفته اول "آیین گرامی داشت مهندس هوشنگ طاهری" اعلام شد. 

برنامه های هفته اول "آیین گرامی داشت مهندس هوشنگ طاهری" استاد دانشکد های سینمایی، مترجم، منتقد و یکی از بنیانگذاران نقد نو در سینمای ایران، به شرح زیر اعلام شد.

شنبه: 10 اسفند ماه / افتتاحیه بخش اول

یکشنبه: 11 اسفند ماه /  افتتاحیه بخش دوم

دوشنبه: 12 اسفند ماه / هوشنگ طاهری به روایت دخترش مریم طاهری

سه شنبه: 13 اسفند ماه / هوشنگ طاهری به روایت جمال میر صادقی

چهار شنبه: 14 اسفند ماه / هوشنگ طاهری به روایت زاوان قوکاسیان

در برنامه های این هفته که هرشب رأس ساعت 22.40 از رادیو تهران پخش می شود؛ سه نماینده از سوی خانواده، دوستان و سینمای ایران حضور می یابند و هر کدام روایت های متفاوتی از مهندس هوشنگ طاهری ارایه خواهند داد. 

مریم طاهری، دختر کوچکتر مهندس هوشنگ طاهری در این باره پدرش می گوید:

"پدرم با کتاب ها و مقالات خودش سعی می کرد لذت خودش از سینمایی که دوست داشت را با دیگران تقسیم کند."

 

               

 

و دوست دیرین و همکار مهندس طاهری در مجله سخن، جمال میر صادقی، از احاطه هوشنگ طاهری به هفت هنر منتهی به سینمای مؤلف سخن خواهد گفت. جمال میر صادقی می گوید:

" هوشنگ طاهری لحظه ای آرام و قرار نداشت. او تمام شور و شوق بود. مرگ را می شناخت و به همین دلیل زندگی را با تمام وجود دوست می داشت."

زاوان قوکاسیان، منتقد فیلم، دیگر راوی این برنامه است. قوکاسیان در این برنامه از تأثیرات هوشنگ طاهری بر سینمای ایران سخن خواهد گفت. او تأثیرات هوشنگ طاهری بر موج نوی سینمای ایران را قطعی می داند و در گفتگو با برنامه رادیویی "دارالفنون" می گوید:

" هر جا که هوشنگ طاهری پا گذاشته است تأثیرگذار بوده، او حتی درمحل کار خود، بانک کشاورزی، هم بیکار نبوده است. اخیراً من همکاران قدیمی طاهری را در جمعی ملاقات کردم، آنچه دیدم حیرت آور بود. همکاران طاهری سینما را به خوبی خوب می شناختند."

برنامه رادیویی "دارالفنون" از مهندس "هوشنگ طاهری" به عنوان " اندیشمندی از سینمای ایران" یاد می کند و می کوشد از نیم قرن همت، دلسوزی و تلاش بی مانند مهندس هوشنگ طاهری در دانشکده های سینمایی، نقد فیلم و ترجمه های ماندگار  از سینمای مؤلف تجلیل کند. علاوه بر اینکه نقد و بررسی آثار هوشنگ طاهری در دستور کار این برنامه رادیویی است. 

 

 

 

ترجمه منتشر نشده ای از مهندس هوشنگ طاهری

 

فرانسوا تروفو، زندگی و آثار

 

تروفو در فوریه 1932 در پاریس به دنیا آمد. پس از خاتمه تحصیلات ابتدائی در پانزده سالگی به عنوان کارگر ساده ای در اداره ای و سپس در کارخانه ای به کار گمارده شد. تا پیش از 1951 سینما کلوپی راه انداخته بود که با احضارش به خدمت سربازی معوق ماند. تا اینکه در 1953 از خدمت سربازی سرباز زده، تفنگ را به یکسو نهاده، مجدداً قلم را به دست گرفت. بنا به توصیه آندره بازن، “ANDRE BAZIN وارد قسمت سینمایی وزارت کشاورزی شد و هم به توصیه او مقالاتی راجع به سینما در مجله "کایه دو سینما" و "آرته" نوشت که باعث بلند آوازگیش شد.

در 1955 دست به ساختن فیلمی 16 میلیمتری به نام "یک دیدار" زد. در 1956 در سه فیلم که هرگز به نمایش گذاشته نشد دستیار "روبرتو روسلینی" شد که بارآوری او را سبب شد. در 1958 منتقد جوان و موفق دست به کارگردانی اولین فیلم کوتاه خود زد، فیلمی به نام  Les Mistoms“. این فیلم باعث شهرت" برنادت لافون" شد؛ زن کمدین جوانی که در کنار همسرش "ژرال بلن" شروع به بازی کرده بود.  او کم کم قهرمان محبوب کارگردانان موج نو به حساب آمد. در 1959 با کمک کارگردان "ژان لوک گدار "، "سرگذشت آب"، “ HISTOIRE dEAU“ را ساخت.

در سال 1959 به هنگام برگزاری فستیوال کان برای اولین بار به جای آن که قلم به دست به آنجا برود با حلقه های فیلم خود "چهار صد ضربه" در فستیوال شرکت جست. این فیلم به تروفو فرصت داده بود تا سرگذشت نوجوانی خود را توصیف کند. فیلم چهارصد ضربه جایزه کارگردانی فستیوال را ربود و یکی از موفق ترین فیلم های موج نو به شمار آمد.با آن که در عرض 24 ساعت در کان به پیروزی رسید اما هرگز خونسردی خود را از دست نداد او سینما را آنقدر دوست داشت که از کارگردانان موضوعات مورد پسندش، از ترس احساساتی شدن پرهیز می کرد. از رمانی پلیسی از "دیوید گودیس" به نام  "به پیانیست شلیک کنید" ، ”TIREZ SURLE PIANISTE را با شرکت شارل آزناوو به روی پرده اکران آورد.با این فیلم بود که رائول کوتار، به عنوان فیلمبردار همکاریش را با تروفو آغاز کرد.

در 1961 یکی از آرزوهای دیرین خود، ساختن ژول و ژیم را جامه زربفت عمل پوشاند که اقتباسی است از رمان "هانری پرروشه"، “HENRI- PIERE RPCHEکه یک روز تصادفاً در کتابخانه ای آن را دیده بود.

تروفو علاوه بر کارگردانی، به عنوان سناریست و دیالوگ نویس نیز در فیلم های "از نفس افتاده" اثر گودار و “UME GSOSSE TET, اثر کلودو ژیوری همکاری داشته است. از فعالیتهای دیگر تروفو تهیه کننده گی برای چند فیلم کوتاه بوده است. فیلمهایی چون “Les lasalccdos“ ، "آن پیشخدمت" ، "پایان سفر" و "زندگی حشرات" و فیلمهای متعدد دیگری چون "پاریس از آن ماست" ، "وصیتنامه ارفه" و "Tise- du Flanle 62" .

در 1962 کارگردانی یک فصل از فیلم "عشق زیر بیست سالگی" را با شرکت "ژان پرلئو" پشت سرگذاشت و مدتی به کارگردانی یک نمایشنامه و کار تلویزیونی پرداخت.

در 1963 "پوست نرم"،  LA PEAUDOUCE“ را ساخت  و در 1964 دیالوگ نویسی فیلم "ما تا هاری" را به کارگردانی "ژان لوئی ریشار" به عهده گرفت. در 1966 "فارنهایت 451" و "عروس سیاهپوش"، “LA MARIEE ETAIT EN NOIR“ را در 1967 و در 1968 "بوسه های ربوده شده"، “BAISER SVOLE,S“ را ساخت که این فیلم جایزه بزرگ سینمای فرانسه را به خود اختصاص داد. تروفو در سال 1969 "پری میسیسیپی" را با شرکت "ژان پل بلموند" و "کاترین دونو" کارگردانی کرد و در همین سال "پسر وحشی" را ساخت و خود نیز در آن به ایفای نقش پرداخت. سال 1970 برای تروفو سال ساخت "زندگی زناشویی"، “DOMICILE CONJUCAL“ است و سرانجام ژوئن 1971 کارگردانی فیلم "دو انگلیسی و اروپا" را آغاز کرد که اقتباسی بود از "ژان پیر روشو". 

-------------------------------------- 

*  به نقل از مجله اوانس، چاپ پاریس 1962 و مؤخره کتاب ژول و ژیم، چاپ پاریس 1971

 

 

/ 1 نظر / 21 بازدید
شسس

http://sherini.blogfa.com/ http://banoo.net/index.php?topic=9.0 http://banoo.net/index.php?PHPSESSID=6774eae983211bc005a7585bced69c1d&topic=909.0